Frågor och svar om byte av laddoperatör

Kraftringen byter laddoperatör under hösten 2024 och här samlar vi svar på vanligt förekommande frågor. Om ni har ytterligare frågor, så hör av dig till din kontakt på Kraftringen eller mejla till laddstationer@kraftringen.se

Senast uppdaterad: 2024-10-29

Varför väljer Kraftringen att byta laddoperatör? 
Kraftringen använder sig av underleverantörer i många avseenden och har en ständig utvärdering av pågående samarbeten och det är inte ovanligt med ett byte. Kraftringen har under några år haft laddoperatören Eways som underleverantör för samtliga laddstationer. Under vintern och våren har Eways haft ekonomiska problem. Detta har bland annat påverkat flera utbetalningar av laddåterbäring och föranledde att Kraftringen under våren och sommaren har upphandlat en ny laddoperatör. 

Varför väljer Kraftringen RE&GO som ny laddoperatör? 
Kraftringen har genomfört en upphandling med flera anbudsgivare och jämfört deras tekniska lösningar, finansiella ställning, ägarstruktur, transaktionsflöden mm. för att hitta en lösning som är så bra för våra kunder som möjligt. Även konkurrenskraftiga priser har varit en viktig komponent. Sammantaget var RE&GO den leverantör som hade det bästa erbjudandet till våra kunder.

RE&GO tillhör koncernen Rubisco AB, som även äger Energifabriken, med kontor i Lund. Linköpings kommun och Skistar är exempel på existerande kunder hos RE&GO. Läs mer om RE&GO på deras hemsida: www.reandgo.se

Frågor och svar - för BRF eller företag som äger laddstolparna

Vad händer med mitt avtal med Kraftringen?  
Genom detta erbjudande får ni som fastighetsägare och kund till oss möjlighet att teckna avtal direkt med RE&GO, utan Kraftringen som mellanhand, och till de förmånliga priser och villkor som upphandlingen har resulterat i. Vi på Kraftringen ger er som kund möjlighet att avsluta det pågående avtalet med oss direkt, i samband med bytet till RE&GO, oavsett om den ursprungliga avtalstiden har löpt ut eller ej.  
 
Varför kan jag inte teckna avtal med Kraftringen som mellanhand?  
Flera kunder har upplevt att det blir otydligt i ansvarsfördelningen mellan Kraftringen och laddoperatören när vi är mellanhand. Framöver kommer det vara tydligt vad som ligger inom respektive parts åtagande. Samtidigt blir det en tekniskt och kostnadsmässigt bättre lösning för er som kund.  
 
Vad händer med min uteblivna laddåterbäring hos Eways? 
Då Eways just nu ligger under rekonstruktion kan vi i dagsläget inte svara på hur det ska hanteras. Vi kommer att återkomma med hantering till de kunder som har ett avtal med Kraftringen. 
 
Hur har Kraftringen säkerställt att laddåterbäringarna kommer att hanteras korrekt av RE&GO? 
RE&GO sätter upp transaktionsflödet med ett klientmedelskonto, dvs. de hanterar endast transaktionen utan att få tillgång till medlen. På så sätt är laddåterbäringen frikopplad från den övriga verksamheten.

Vad händer med våra laddare som det står Eways på? 
Laddarna kommer vara kvar, men konfigureras om till RE&GO. Klistermärken kommer bytas ut till RE&GO.

Vad händer med serviceavtalet av mina befintliga laddare?  
Det övertas av RE&GO och eventuella garantiärenden för befintliga laddare hanteras av Kraftringen under garantitiden.

Hur gör vi om vi vill komplettera med fler laddare? 
RE&GO erbjuder samma sortiment inklusive installation av laddare. Kontakta RE&GO för en offert.  
 
Hur kommer bytet gå till?  
Det första steget är att teckna avtal med RE&GO, vilket vi rekommenderar att ni gör så snart som möjligt. Avtalstecknande hanteras enligt stegen nedan: 

  • Gå till www.reandgo.se/kraftringen
  • Fyll i webbformuläret
  • Invänta kontakt från säljare på RE&GO, vilket sker inom 5 arbetsdagar 

Efter avtalstecknande kommer flytten göras från Eways till RE&GO och mer detaljer kring denna process ges av RE&GO. Vi gör allt vi kan för leverantörsbytet ska bli så smidigt som möjligt. 
 
Kommer det gå att ladda som vanligt under bytet av laddoperatör?   
Bytet av laddoperatör påverkar inte möjligheten att ladda. Under en övergångsperiod ska gamla laddkort kunna användas (se mer i frågorna nedan). 

Frågor och svar - för bilägare med laddbehov

Kan jag fortsätta att använda mitt laddkort från Eways?  
När flytten till RE&GO är klar för den aktuella laddstationen så kommer laddkortet från Eways fortsätta att fungera i din BRF/företag under en övergångsperiod. Efter en tid, när du har beställt och fått ny ladd-tagg av RE&GO, kommer det gamla laddkortet inte att fungera längre i din BRF/företag. Däremot kan ditt Eways-kort fortfarande användas på andra publika laddplatser som fortfarande opereras av Eways. 

Hur gör jag för att betala när jag laddar i min BRF/företag, när mitt gamla kort inte längre fungerar?
Om du laddar på en icke-publik parkeringsplats, där endast utvalda personer/boende kan ladda, betalar du antingen genom att använda en ladd-tagg från RE&GO eller genom att scanna en QR-kod på laddaren (då behövs även en inloggning till ditt konto hos RE&GO så att laddaren vet att du är behörig att ladda på platsen). 

Om du laddar på en av Kraftringens publika parkeringsplatser betalar du enklast genom att scanna en QR-kod på laddaren (ladd-tagg från RE&GO fungerar också). Inom kort kommer RE&GO också introducera betalning via parkeringsappen Parkster för betalning på Kraftringens publika parkeringsplatser. 

Hur beställer jag en ladd-tagg från RE&GO? 
Beställning av laddtagg läggs via RE&GO:s hemsida, av respektive person som behöver en ladd-tagg. Länk för beställning av ny tagg skickas till BRF:en/företaget som äger laddstationen i samband med att de tecknar avtal med RE&GO. Därefter kan BRF:en/företaget sprida vidare beställningslänken till dem som laddar i laddstationen. Även en organisationsspecifik kod ska anges vid beställningen, vilken din BRF/företag också kommer informera dig om. Obs! Dubbelkolla så att du får en bekräftelse på din beställning, annars kan du ha stavat fel i din mejladress! 

Vart levereras min beställda ladd-tagg?
Ladd-taggen kommer levereras direkt till adressen till den person som beställde taggen. Ingen administration för utlämning av taggar behöver hanteras av din BRF/ditt företag. 

Vad kommer det kosta att ladda? 
Priset på laddningen sätts, liksom tidigare, av ägaren till laddstationen. I samband med bytet till RE&GO kommer ägaren av laddstationen få välja om laddpriset ska ändras. 

På Kraftringens publika laddstationer justeras laddpriset löpande och det har inget med laddoperatörsbytet att göra. 

Vart vänder jag mig om jag har problem att ladda? 
På respektive laddare kommer det finnas ett telefonnummer till RE&GO:s support som kan hjälpa dig. 

Varför har jag fått faktura både från Eways och RE&GO för den förra månaden? 
Om migreringen från Eways till RE&GO genomfördes mitt i en månad så kommer Eways fakturera dig för dagarna då de var ansvarig laddoperatör för ladduttaget och RE&GO för de återstående dagarna i månaden. På fakturorna kan det stå "Period: 2024-09-01 - 2024-09-30", men det är ändå bara för de dagarna som respektive laddoperatör har varit ansvarig som de kommer debitera dig. Utseendet på fakturorna kan också se något olika ut, t.ex. visar Eways priset exkl. moms i sin tabell medan RE&GO visar priset inkl. moms. 

Kan pengar dras från mitt konto direkt istället för att jag ska hantera en faktura varje månad? 
Ja, på Mina sidor i RE&GO:s portal (under "Betalkort") kan du ställa in om du vill att kostnaderna debiteras ditt kort istället för att du ska hantera månadsfakturor. 

 

Hur funkar det att ladda med QR-kod på publika parkeringsplatser?
RE&GO har tagit fram en låtsas-QR-kod så att man kan uppleva hur det känns att ladda med QR-koden. Starta din mobilkamera och håll upp den mot QR-koden nedan för att testa själv. 

QR-kod för test

Hur går det till när jag ska ladda? 

LADDA MED TAGG/LADDKORT

  • Starta laddning genom att koppla in kabeln och blippa din tagg/laddkort mot laddboxen. 
  • Avsluta laddning genom att blippa din tagg/laddkort igen. Kabeln låses upp och kan kopplas ur. Länk för betalning skickas månatligen till mejladressen som taggen är registrerad på. Det går även att ställa in andra betalningsalternativ. 

LADDA MED QR-KOD

  • Starta laddning genom att koppla in kabeln och läsa av QR-koden på laddboxen med din mobiltelefon (alternativt gå in på eladda.se och fyll i laddboxnumret). Tryck Starta laddning i telefonen. 
  • Avsluta laddning genom att läsa av QR-koden igen och tryck Stoppa laddning. Välj betalmetod och genomför betalning. Kabeln låses upp vid genomförd betalning.
På den här sidan visar vi en inbäddad chatt. För att du ska få se chatten måste du godkänna att vi använder funktionella cookies på din dator. Klicka på knappen Cookie-inställningar för att justera inställningarna.
chat-bubble-icon