Stefan Zamudio
Stefan Zamudio, pedagog på Vattenhallen, LTH.
Stefan Zamudio har varit med i 10 av de 12 åren Spänningssökarna funnits som tävling. I år är det sjunde året Stefan Zamudio sitter med i juryn.
Varför är det viktigt med Spänningssökarna?
- Det är viktigt ur ett lärandeperspektiv och skapar ett bra komplement till elevernas utbildning som gynnar deras kunskapsutveckling. Spänningssökarna ger inspiration och en injektion till att vilja lära mer om naturvetenskap och teknik. Upplägget är ett pedagogiskt verktyg som även kan inspirera lärare att genomföra liknande projekt på skolan. I Spänningssökarna är eleverna ägare av sin egen kunskap, sitt eget lärande och det är utmaningen i uppdraget som gör det både roligt och intressant vilket samtidigt leder till förståelse för ett djupare perspektiv. När eleverna hittar glädjen och sitt eget driv blir det väldigt bra och skapar många nya lärsituationer. Spänningssökarna ringar in känslan att det finns mycket intressant att lära vilket lockar till fortsatt nyfikenhet på vetenskap.
Vilken är din viktigaste uppgift som jurymedlem i Spänningssökarna?
- Jag vill i min roll gärna lyfta fram elevernas progression i projektet. Eleverna gör ett otroligt gott jobb under hela processen, bra samarbete, goda idéer, välgrundad kunskap och slutligen deras begåvade presentationer av sina fantastiska lösningar. De presenterar mycket komplexa frågor på ett professionellt sätt, med en bra balans av seriös lekfullhet och de vågar göra det på scenen inför en jury med en stor publik. Eleverna skall verkligen veta och känna att de gjort en fantastisk prestation. Det är viktigt att det blir tydligt också för dem själva och att de reflekterar över vilken utvecklingskurva de haft från start till mål!
Vad ser du mest fram emot?
- Eleverna är så himla bra, de är finurliga, kluriga och levererar fiffiga lösningar! Att få ta del av det, att vara med från idé till färdig prototyp och hela vägen till presentation - som i många fall nästan är färdig att säljas in, är fantastiskt. Det är stort.