Lägesrapport efter stormen Gorm, tisdag kväll
Arbetet med återställandet av våra elnät efter stormen Gorm har nu pågått i två dagar. Skadorna är omfattande och det kommer att dröja ytterligare några dagar innan samtliga kunder är anslutna igen. När fältarbetena avslutas för kvällen så är det knappt 1 200 kunder som fortfarande saknar ström.
Under tisdagen förbättrades väderförhållandena ytterligare från måndagen, vilket bland annat gjorde att vi kunde gå upp med en helikopter för att besiktiga skador på vårt elnät i Torsås, som är det område som bedömdes ha drabbats hårdast av stormen. Inspektionerna fortsätter i morgon bitti, för att sedan fortsätta till vårt nätområde runt Hallabro senare på dagen.
I såväl Torsås som Hallabro har extra resurser tillkommit, vilket har snabbat upp arbetet. När vi nu bryter arbetet för kvällen så är 309 kunder i Torsåsområdet utan ström. Vi har haft personal på plats i Gullabo skola under dagen, där man som kund har kunnat komma och få information om hur arbetet fortskrider och hur det fungerar med avbrottsersättning men även få hjälp med att ladda sin mobiltelefon eller få med sig en värmande filt. Torsås kommun har också varit på plats och bjudit på varm mat.
I Hallabro återstår nu 883 kunder som fortfarande är strömlösa. Under onsdagen tillkommer ytterligare resurser så att sju parallella arbetslag arbetar med alla de avbrott som kvarstår i området. Dessutom inleds inspektion via helikopter under dagen.
Under natten till tisdagen uppstod ett följdfel i Maglasäte, i vårt nät i Klippan/Ljungbyhed. 1 400 kunder blev av med strömmen, vilket till morgonen hade begränsats till 226, utöver de 731 som kvarstod sedan måndagen. Under dagen har så pass många avbrott åtgärdats att vi är nere på totalt 12 kunder som fortfarande saknar ström, 11 av dessa kommer återställas under onsdagen.
Vi fortsätter rapportera löpande på vår webbplats, både med rapporter från arbetets gång och med direktinformation på vår avbrottskarta.