Enkla lösningar allt viktigare i det framtida energilandskapet
Enkelheten ska inte underskattas. De enkla lösningarna blir snarare allt viktigare i det framtida energilandskapet. Det medskicket får Kraftringen av Orange Peelers, det vinnande laget i Climathon, som under två dagar arbetat intensivt med Kraftringens utmaning: hur Kraftringen som energibolag ska kunna fortsätta att vara relevant för kunderna, hjälpa kunderna att använda energi smartare och samtidigt skapa lönsamhet genom att faktiskt sälja mindre energi.
Climathon, som arrangeras av Lunds universitet, fungerar som en stor workshop där främst studenter från olika delar av universitetet (och världen) samlas under två intensiva dagar för att lösa problem och därigenom verka för den gröna omställningen.
Kraftringen, Tetra Pak, Alfa Laval, Sparbanken Skåne och Northvolt hade inför årets Climathon formulerat var sin utmaning för den gröna omställningen. Deltagarna fick sedan välja ut en av utmaningarna att samarbeta kring för att hitta de bästa lösningarna.
Totalt arbetade cirka 20 deltagare med Kraftringens utmaning.
Efter två dagars intensivt arbete kunde Kraftringens enväldige domare, Olle Eliasson, chef Strategi, Hållbarhet och Innovation på Kraftringen, kora vinnaren - laget Orange Peelers.
Orange Peelers lösning bestod av en liten uppkopplad lampa som man som konsument ska kunna koppla till sina hushållsapparater hemma. Lampan lyser sedan grönt, gult eller rött beroende på hur högt elpriset är.
Motiveringen (som avlämnades på engelska) till varför Orange Peelers utsågs till vinnare, löd såhär:
”By presenting a smart solution to a complex problem by dumbing it down to a simple signal that everyone understands”.
- Det har verkligen varit stimulerande att följa deltagarnas engagemang och hårda arbete med vår utmaning. Utmaningen är komplex och det vinnande förslaget presenterar en konkret och kundnära lösning. Det har varit nyttigt och mycket bra att få låna deltagarnas friska blick på det vi tampas med i vardagen. Det ger oss nya infallsvinklar som vi nu tar med oss i det fortsatta arbetet, säger Olle Eliasson, chef Strategi, Hållbarhet och Innovation, Kraftringen.
Kontakt:
Pressjour Kraftringen: 010-122 70 80
Olle Eliasson, chef Strategi, Hållbarhet och Innovation, Kraftringen: olle.eliasson@kraftringen.se