Kraftringen Nät: Snabbare och bättre med digital avbrottsinformation
Under hösten förstärks Kraftringen Näts avbrottsinformation. Avbrottskartan på webben får tydligare information med antal drabbade kunder när avbrottet startade, och uppdateras med minskande antal drabbade i takt med att kunder får tillbaka strömmen.
- När strömavbrott inträffar vill man som kund förstås snabbt få veta det så att man skall kunna agera därefter. Det är därför vi nu förstärker aviseringarna om avbrott till våra kunder. Vi uppdaterar vår avbrottskarta, där man kan följa avbrottets utveckling underhand, berättar Robert Tiensuu, teamchef Drift och Underhåll, Kraftringen Nät.
Statusuppdateringar på avbrottskartan
Avbrottet kommer att kunna följas med löpande statusuppdateringar fram till dess att avbrottet är klart. När avbrott är avklarade försvinner de från kartbilden, men kommer att finnas med i en lista med den senaste veckans avklarade avbrott. Där finns det också tydliga uppgifter om huruvida ett avbrott varit planerat eller akut.
Sms om avbrott och om avklarade avbrott
När ett oplanerat/akut strömavbrott sker och Kraftringen Nät verifierat att det är ett avbrott, aviseras berörda kunder med sms. I höst inför Kraftringen Nät också att ett avslutande sms med information om att avbrottet är klart skickas ut till de som har berörts.
Strömlös ändå – kontakta felanmälan
Om man som berörd kund inte själv är på plats, får man genom sms-et då veta att strömmen är tillbaka. Om man som berörd kund är på plats men trots meddelandet via sms fortfarande skulle vara strömlös, uppmanas man i sms-et att kontakta Kraftringens felanmälan. Felet kan då bero på något annat som behöver hanteras för att man skall få tillbaka strömmen.
För att man som kund skall kunna få sms-aviseringar från Kraftringen Nät behöver dina kontaktuppgifter vara uppdaterade i Kraftringens system. Ladda ner Kraftringens app i Appstore eller Google play och uppdatera dina kontaktuppgifter.