Har du frågor, funderingar eller vill du teckna avtal?
Hör av dig till oss! Vi har öppet måndag till fredag 08:00 - 17:00.
Välkommen att kontakta oss
Kundservice: 010-122 70 00
Felanmälan: 010-122 70 00
Öppettider: måndag - fredag (08:00 - 17:00)
12/12 stängt kl. 12:00-17:00 pga. utbildning.
13/12 stängt mellan kl. 09:00-10:00
19/12 stängt mellan kl. 11:30-12:30
23/12 stängt från kl. 15:00
24-26/12 stängt
30/12 stängt från kl. 15:00
31/12 stängt
1/1 stängt
6/1 stängt
Telefontider:
Måndag 08:00 - 17:00
Tisdag 08:00 - 17:00
Onsdag 08.00 - 15.00
Torsdag 08:00 - 17:00
Fredag 08:00 - 17:00
Chatten: Våra medarbetare bemannar chatten måndag - fredag, övrig tid kan vår bot besvara enklare frågor. Du hittar chatten längst ner i högra hörnet på den här sidan. Klicka på den gula pratbubblan!
Kontaktformulär: Du kan även skicka ett meddelande
Vanliga frågor om faktura, elhandel och flytt
Faktura
Har ni fått min fakturabetalning?
Här kan du logga in på Mitt Kraftringen och se om vi fått din betalning. Du kan också ladda ner appen och titta där.
Hur kan jag betala min faktura?
Här kan du läsa om vilka betalningssätt du kan välja mellan.
Vad händer om jag inte betalar min faktura?
Läs mer om obetalda fakturor.
Kan jag få anstånd på min faktura?
Det finns möjlighet att ansöka om anstånd med att betala en faktura, vilket innebär att förfallodatum skjuts fram i max 30 dagar. För att ansöka om anstånd måste du höra av dig till vår kundservice innan förfallodatum.
Du kan också själv hantera anstånd och flytta fram förfallodagen för enstaka fakturor upp till 15 000 kr via Mitt Kraftringen. Här har vi samlat information om hur du gör Obetald faktura - Fakturafrågor
Vid anstånd debiteras en lagstadgad dröjsmålsränta som är referensräntan plus 8%.
Du kan alltid kontakta vår kundservice för att få personlig hjälp och i de fall du inte kan hantera ansökan digitalt.
Elhandel
Vilka avtalstyper erbjuder vi idag?
Läs mer om vilka avtalstyper du kan välja mellan.
Vad är skillnaden på rörligt elpris och timprisavtal?
Läs mer om skilllnaden mellan timpris och rörligt elpris.
Vad är elpriset just nu?
Håll dig uppdaterad om våra elpriser.
Hur räknar ni fram det rörliga elpriset?
Här berättar vi hur månadspriset sätts.
Hur matchas rätt timme med rätt pris när jag har timpris?
I den här artikeln förklarar vi.
Vilka elområden finns det i Sverige och hur påverkar de mig som kund?
Det finns prisskillnader och i elområde 4 (södra Sverige) kan priserna bli högre än i övriga. Läs mer.
Vad är skillnaden mellan elhandel och elnät?
Som kund har du två olika avtal för din el. Ett elhandelsavtal för själva elen du använder, samt ett elnätsavtal som tecknas med det företag som äger elledningarna där du bor. Ditt elhandelsavtal bestämmer hur mycket du betalar för din förbrukade el och det står dig fritt att välja vilket typ av avtal och företag du vill. Elnätsavtalet kan dock bara tecknas hos nätägaren i området, men du som bor i fristående hus eller radhus kan påverka kostnaden genom att se över din säkringsstorlek. Större säkringsstorlek ger i regel en högre elnätskostnad.
Elnät och egen produktionsanläggning
Producerar du el inom din fastighet (t.ex via batterilager, solceller eller vindkraftverk) och fungerar inte anslutningen till elnätet som den ska? Det kan till exempel vara att växelriktaren larmar eller stängs av. Här berättar vi vad du kan göra och vem du ska vända dig till. Läs mer.
Flytt
Kan jag ta med elavtalet när jag flyttar?
För att få el till din bostad behöver du två avtal, ett elnätsavtal med det elnätsföretag som äger elledningarna där du bor, och ett elavtal med det elhandelsföretag du väljer att köpa elen av. Att flytta sitt elnätavtal skiljer sig lite från elavtalet, beroende på om du flytta inom samma område eller inte. Elnätsägare ansvarar nämligen för olika geografiska områden, och om du flyttar inom området din nuvarande nätägare sköter om är det superenkelt – då räcker det att du hör av dig till dem med ny adress och inflyttningsdatum. Ska du flytta utanför ditt nuvarande elnätsägares område behöver du ta reda på vilket företag som är nätagare på din nya adress och teckna nytt elnätsavtal med dem.
Vilka uppgifter behöver jag vid en inflytt respektive utflytt?
Du behöver ett elavtal för ditt nya boende, och kan antingen flytta med dig ditt befintliga eller teckna ett nytt avtal med ett elbolag. För att teckna ett nytt elavtal vid flytt behöver du veta vad din nya bostad har för anläggnings-ID. Det kan du få reda på av din hyresvärd, bostadsförmedlare eller föregående ägare. Du behöver även teckna ett elnätsavtal med den nätleverantör som äger elledningarna i det område som du flyttar till.
Var hittar jag mitt anläggnings-ID?
Du hittar det enkelt under Mitt Kraftringen eller i appen. Du kan även få reda på det av din hyresvärd, bostadsförmedlare eller föregående ägare.
Kan jag anmäla flytt via hemsidan?
Du anmäler din flytt genom att kontakta kundservice på 010-122 70 00.