FAQ - vanliga frågor om appen
Skulle din fråga inte finnas med här eller i vår manual så ber vi dig att mejla till vår kundservice.
Ladda ner appen:
Innehåll
Inloggning
- Hur loggar jag in i appen?
- Jag har inte mobilt BankID, kan jag logga in i appen ändå?
- Jag kan inte logga in i appen. Vad beror det på?
- Varför får inte texten plats i appen?
- Jag försöker logga in men får svarsmeddelande ”Användaren saknas. Du är inte aktiv kund.”, vad ska jag göra?
- Kan jag använda appen på min iPad/läsplatta?
- Det går inte att logga in i appen, den stänger ner direkt, vad ska jag göra?
Hemvyn
Prognos & analys
- Vilken förbrukning kan jag se i appen?
- Hur jämförs jag med mina grannar i appen?
- Hur vet ni vad som drar mest i mitt hem?
- Vad betyder prognos i appen?
- Dagliga spotpriser finns det i appen?
- Dagens spotpris
- Hur vet jag om det är ett uppskattat värde eller verkligt värde?
- När övergår prognoser till faktisk data?
- Mina värden i appen stämmer inte med dem som visas på min faktura. Vad beror det på?
- Varför visar appen fel värden jämfört med min faktura?
- Vad ingår i koldioxid beräkningarna?
Styrning
- Jag har skaffat solceller varför ser jag inte värden i appen?
- Varför syns inte all solcellsproduktion på fakturan, Mitt Kraftringen eller i appen?
- Elbilsladdning och styrning av ditt hem
- Kan jag följa min elförbrukning i realtid genom appen?
Mina sidor
- Varför får jag inte 100% när jag har fyllt i uppgifter om Mitt hem?
- Kan jag betala min faktura i appen?
- När finns fakturan i appen?
- Varför står min faktura som obetald trots att jag har betalat den?
- Hur ser jag spotpriser på fakturan när jag har timprisavtal?
- Hur ändrar jag mina kontaktuppgifter?
- Hur lägger jag till min sambo/partner till mitt konto så att vi båda kan använda appen?
- Vad är familjedelning?
- Hur gör jag en felanmälan av appen?
- Var ser jag mitt kundnummer och avtal i appen?
- Hur gör jag för att stänga av notiser från appen?
- Pushnotis för att hålla koll på elpriset
- Varför ser jag bara en anläggning när jag har flera?
- Hur avslutar jag mitt användarkonto i appen?
Hur loggar jag in i appen?
Du loggar enkelt in med BankID i appen som du laddat ner. I dagsläget kan du inte logga in med ditt kundnummer och lösenord.
Jag har inte mobilt BankID, kan jag logga in i appen ändå?
Om du inte har ett mobilt bankid så kan du kontakta oss så skapar vi ett manuellt lösenord så att du istället kan logga in med mejladress.
Jag kan inte logga in i appen. Vad beror det på?
Eventuella anledningar:
- Du har nyligen blivit kund hos Kraftringen och ditt konto är inte registrerat ännu.
- Du står inte på avtalet (den personen behöver då familjedela till dig).
Varför får inte texten plats i appen?
Om du valt större textstorlek eller inzoomning i din mobil kan det medföra att texten i appen skrivs utanför och att du inte ser all information. För att få ordning på detta måste du ändra din mobils inställningar.
Jag försöker logga in men får svarsmeddelande ”Användaren saknas. Du är inte aktiv kund.”, vad ska jag göra?
För att logga in i appen behöver du vara kund och ha ett aktivt avtal hos oss. Om avtalet står på en annan person be i stället den som står på avtalet logga in och ”familjedela” som inloggad i appen. Därefter kan du logga in med BankID.
Kan jag använda appen på min iPad/läsplatta?
Ja, men den är inte optimerad eller utvecklad för iPad eller läsplatta. Kom ihåg att du ska använda den i stående format, appen stödjer inte liggande format.
Det går inte att logga in i appen, den stänger ner direkt, vad ska jag göra?
Börja med att radera appen och installera den på nytt.
Kontrollera om du är ansluten via ett wifi som slår ut något (exempelvis en brandvägg som inte tillåter en viss typ av datatrafik). Prova därför att gå ur wifi och välj i stället telefonens 4G.
Avvakta till nästkommande dag och prova igen.
Om felet kvarstår är du välkommen att kontakta vår kundservice.
Tips hur jag sparar energi
Hur kan du påverka din elförbrukning? Vi har tagit fram handfasta tips som gör att du kan spara energi. Visste du t.ex. att lågenergilampor producerar 80% mindre energi än vanliga glödlampor? Vi ger dig konkreta råd på hur du kan förbättra din energiförbrukning, elförbrukning samt även minska din klimatpåverkan.
Gå via swipe-korten i hemvyn för att hitta fler tips.
Hur ser jag fler anläggningar i appen?
Om du har fler anläggningar syns dessa i en drop-down högst upp till vänster i hemvyn, där kan du välja vilken anläggning som du vill titta på. Det går även att välja anläggning via drop-down menyn från flera vyer i appen.
Vilken förbrukning kan jag se i appen?
Du måste ha ett aktivt avtal för att kunna se förbrukningen för följande områden; elnät, elhandel, gas, gasnät eller fjärrvärme?
Hur jämförs jag med mina grannar i appen?
Med grannar menar vi hushåll som liknar ditt, har samma förutsättningar och som finns i samma område så att väder och vind inte skiljer sig åt. Du kan inte se värden från specifika kunder utan all data är sammanräknad. Notera att alla dina och dina grannars uppgifter är anonymt.
Hur vet ni vad som drar mest i mitt hem?
Detta är uppskattade värden som baseras på data från Energimyndigheten och energiexperter. Detta är för att ge dig en uppskattad vy över vad som troligen drar mest i ditt hem. Det gör att det då kan skilja mellan ditt hem och vad som visas, du kanske till exempelvis inte har någon handdukstork. Ett undantag är om du har en elbilsladdare kopplad till appen, då visar vi upp den faktiska förbrukningen. Du kan se våra integrationer via “styrning”.
Vad betyder prognos i appen?
Appen arbetar med machine learning och smarta algoritmer som skapar prognoser för innevarande månad så att du får prognos på din kommande förbrukning, kostnad och miljöpåverkan.
Uppskattad kostnad per timme
Detta finns under fliken Prognos och sedan väljer du Elkostnad. Detta räknas fram på följande sätt: uppskattad elanvändning som multipliceras med ditt aktuella elpris för ditt elhandelsavtal (kWh-pris, elcertifikat, moms och eventuella påslag). Kostnaden visas i cirkelns mitt.
Har du både elhandel och elnät hos oss räknas båda ihop, inklusive skatt för elnätet, med i uppskattningen av din kostnad. Där ingår även din månadsavgift som delas på antal timmar.
Dagliga spotpriser finns det i appen?
Aktuellt spotpris uppdateras så snart de tillkännages. Gå till Prognos och välj Dagens spot-priser i översta menyn.
Dagens spotpris
Aktuellt spotpris hittar du i fliken Prognos och sedan Dagens spotpriser. Med olika färger ser du om det är låga, normala eller höga elpriser.
Hur vet jag om det är ett uppskattat värde eller verkligt värde?
Det framgår i appen när vi använder uppskattade värden med färgmarkeringar.
När övergår prognoser till faktisk data?
Så fort fakturan är skapad och skickad uppdateras de uppskattade värdena till faktiska värden. Historisk data är alltså faktiska värden så länge vi fått avlästa värden från elnätsägaren.
Mina värden i appen stämmer inte med dem som visas på min faktura. Vad beror det på?
Det kan bero på olika typer av synkroniseringsproblem. Kontakta oss via info@kraftringen.se så undersöker vi saken.
Varför visar appen fel värden jämfört med min faktura?
Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.
Vad ingår i koldioxid beräkningarna?
Aktuell siffra över hur mycket CO2 som finns i det svenska elnätet varje timme får vi fram genom att se på energislag som ingår i den Svenska elmixen med hänsyn till import/export. Det gör att du även kan ta del av en prognos för kommande CO2-påverkan.
Jag har skaffat solceller varför ser jag inte värden i appen?
Om du nyligen installerat solpaneler kan det ta ett tag för appen att läsa av informationen. Vi brukar uppskatta att det tar ungefär en månad innan värden syns i appen.
Varför syns inte all solcellsproduktion på fakturan, Mitt Kraftringen eller i appen?
Du ser bara din överskottsproduktion från dina solceller på fakturan, Mitt Kraftringen och i appen. Det gör att den el som du producerat och som du redan har använt i huset syns inte där. Överskottet är den el som du inte använt och som matas in på elnätet.
Din totala produktion, där all el som producerats i solcellsanläggningen, ser du i appen för växelriktaren alternativt direkt på växelriktaren.
Elbilsladdning och styrning av ditt hem
Du som har ett timprisavtal kan ladda din bil när elpriset är som lägst, vilket är smart både för dig, miljön och plånboken. Plus att du kan styra dina hemprodukter genom olika smarta-hem-funktioner.
Här är några av integrationerna:
- Charge amps (elbilsladdning)
- CTEK (elbilsladdning)
- Fronius (solceller)
- Ngenic (värmestyrning)
- NIBE (värmestyrning)
- Telldus (smart hem)
Detta utvecklas och förbättras, så kika i appen vilka integrationer som är aktuella just nu.
Kom ihåg att du måste starta upp din abonnemang/avtal med respektive för att den ska aktiveras i appen.
Kan jag följa min elförbrukning i realtid genom appen?
HAN-porten är det lokala gränsnittet där du som kund kan avläsa elförbrukningen i realtid. För att både följa och styra i realtid krävs en HAN-port aktiveras och att du sedan har hårdvara, Hark-elmätardongel eller Ngenic, för att det ska fungera.
Om inte ditt kundgränssnitt/HAN-port är aktiverad ber vi dig att kontakta vår kundservice.
Varför får jag inte 100% när jag har fyllt i uppgifter om Mitt hem?
För att få 100 % måste alla frågor om ditt hushåll att besvaras. Om du exempelvis inte har någon bil behöver du välja Har ej bil.
Dessutom måste du också fylla i din mejladress samt telefonnummer på Kontouppgifter som finns under rubriken Mina Sidor.
Kan jag betala min faktura i appen?
Nej du kan inte betala fakturan genom appen, däremot kan du se status på betalda eller obetalda fakturor.
När finns fakturan i appen?
Fakturor hämtas dagligen och visas upp i appen. Gör att det kan skilja mellan Min Energi via datorn och appen när fakturan blir synlig. Detta beror på att de inte hämtas samtidigt. Om det händer ber vi dig bara att avvakta.
Varför står min faktura som obetald trots att jag har betalat den?
Dagligen hämtar vi information om fakturor. Det gör att om du betalar i dag blir det en fördröjning innan banken och vårt system är uppdaterat, det kan ta några dagar. Det beror på när på dygnet du har betalt och om det infaller helgdagar mellan.
När vårt system är uppdaterat och din faktura är registrerad som betald skickas även denna uppgift till appen och din faktura i appen blir även noterad som ”betald”.
Hur ser jag spotpriser på fakturan när jag har timprisavtal?
När du har timprisavtal får du en faktura med det totala antalet kWh för månaden och genomsnittspriset på fakturan samt inköpskostnader och elcertifikat. Du ser inte kWh per timme samt aktuellt spotpris.
För att se din förbrukning och aktuellt spotpris per timme gör du så här:
- Gå till Analys
- Välj Detaljerad historik
- Jämför de använda kWh med priset per timme genom att välja Användning som sedan jämförs med Spotpris.
Hur ändrar jag mina kontaktuppgifter?
Dina kontaktuppgifter ändrar du enklast genom att logga in på Mitt Kraftringen på webben.
I appen ändrar du dina kontaktuppgifter genom att välja Min profil och sedan Kontouppgifter.
Hur lägger jag till min sambo/partner till mitt konto så att vi båda kan använda appen?
Vi kallar denna funktion för ”familjedelning” och du hittar den här
- Välj Mina Sidor
- Och sedan Kontouppgifter
- Klicka på knappen Lägg till familjemedlem som finns längst ner på sidan.
- Ange efterfrågade uppgifter och bjud in
- Den du bjuder in får ett mejl och kan därefter ladda ner appen och logga in med BankID och se samma uppgifter som du.
Vad är familjedelning?
Med familjedelning kan alla i hushållet engagera sig i förbrukning och styrning. Det kan öka engagemanget för att minska förbrukningen och även ändra förbrukningsmönstret. Du hittar denna funktion här:
- Välj Mina Sidor
- Och sedan Kontouppgifter
- Klicka på knappen Lägg till familjemedlem som finns längst ner på sidan.
- Ange efterfrågade uppgifter och bjud in
- Den du bjuder in får ett mejl och kan därefter ladda ner appen och logga in med BankID och se samma uppgifter som du.
Hur gör jag en felanmälan av appen?
Innan du gör en felanmälan. Börja med att logga ut eller tvångsavsluta appen, därefter logga in igen.
- Gå till Mina sidor - längst till höger. Symbolen är tre streck (kallas ibland för så kallad hamburgare)
- Längst ner på Mina sidor finns en knapp med texten Logga ut Klicka på den.
- Sedan loggar du in igen i appen med ditt BankId
Är det fortfarande ingen skillnad kan du prova att radera appen och installera den på nytt.
Om felet ändå kvarstår kontakta vår kundservice.
Var ser jag mitt kundnummer och avtal i appen?
Under Mina Sidor finns dina aktiva avtal (med start och slutdatum) samt kundnummer, avtalsnummer och anläggnings-ID.
Hur gör jag för att stänga av notiser från appen?
- Gå till Mina Sidor i appen.
- Under Notifikationer kan du sätta på/stänga av dina notiser.
Pushnotis för att hålla koll på elpriset
Vi håller dig uppdaterad om elpriser och mycket mer.
Med vår app kan du få information om hur elpriserna förändras — varje dag. Slå på pushmeddelanden i appen. Så lovar vi att hålla dig uppdaterad.
Varför ser jag bara en anläggning när jag har flera?
Kom ihåg att du själv måste stå på avtalet. Om det är någon annan som står för exempelvis sommarhuset kan ni använda er av så kallad familjedelning och på det viset kunna se alla anläggningarna.
Hur avslutar jag mitt användarkonto i appen?
Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.